Zeytinyağlı Akdeniz Diyeti

Hepimiz zaman zaman sağlıklı beslenmek ya da kilo kaybetmek için diyete giriyor fakat yaptığımız diyetten keyif almadığımız için kısa sürede bırakıyoruz. Siz de bu zamana kadar denediğiniz diyetlerden keyif almadıysanız, sizi tanıştıracağımız ve keyifle uygulayabileceğiniz, son zamanların en çok tercih edilen Akdeniz diyetini deneyebilirsiniz. Peki nedir bu Akdeniz Diyeti?

Akdeniz diyeti, eskiden İtalya ve Yunanistan gibi akdeniz ülkelerinde yenen gıdalara dayanan sağlıklı bir diyet programıdır. Araştırmacılara göre Akdeniz diyetiyle beslenen Yunan ve İtalyanlar, Amerikalılara ve diğer batılılara göre daha sağlıklı ve pek çok hastalığa yakalanma riski daha düşük. Bir çok araştırmaya göre  Akdeniz diyeti  kilo vermenize yardımcı olabiliyor, kalp krizini ve tip 2 diyabet hastalığını engelleyebiliyor. Akdeniz diyetinde bolca zeytinyağı tüketiliyor olması sebebiyle kalp dostu bir diyet olarak görülüyor. Çok fazla süt ve süt ürünü tüketilmemesi sebebiyle bağırsaklara da ağırlık yapmıyor. Laktoz alerjisi olanların da yine rahatlıkla tüketebileceği bir diyet. Bağırsakların da sağlıklı bir şekilde çalışmasına destek oluyor. Bunların yanında yüksek tansiyonun düşmesine ve kötü kolesterolün düşmesine yardımcı oluyor. Kalp krizi riskini de en aza indirgeyebiliyor.

 

Akdeniz diyetinde neler tüketilir?

Akdeniz diyetinin temeli sağlıklı yağ tüketimiyle beslenmeye dayanır. Bu diyette;  iyi kalitede zeytinyağı ve zeytin, peynir, yeşil yapraklı sebzeler, kuruyemiş, bakliyat ve en önemli olarakta balık tüketilmektedir. Akdeniz diyetinin diğer diyetlerden ayrıldığı en önemli etkenler; kırmızı et, yumurta ve peynir gibi öğelerin kısmen daha az tüketiliyor olması ve fazla ara öğün yapmamak, yapıldığında da genelde kuruyemiş veya meyve tüketiliyor olunmasıdır.

Akdeniz diyeti yapılırken kahvaltıda omlet, zeytin, ekşi mayalı ekmek ya da yoğurt, yulaf ve meyve üçlüsünden oluşan bir kahvaltı tercih edebiliyorsunuz. Öğle yemeklerinde ise, tam buğday unlu, çavdarlı ya da tahıllı ekmeğin içerisine yapılmış peynir içerikli ya da balıklı bir salatayı kafi miktarda zeytinyağı ile tüketebiliyorsunuz. Bunların dışında akşam yemeklerinizde yine bakliyat, balık, salata üçlüsünden birini  tercih edebiliyorsunuz. Ara öğün yapmak istediğiniz zamanlarda ise meyve ve kuru yemiş tüketmeniz mümkün. Tabii siz siz olun diyet yapsanızda yapmasanızda bolca su içmeyi ihmal etmeyin.

 

Akdeniz diyetinde neler tüketilmez?

Akdeniz diyetinde kesinlikle tüketmemeniz gereken yiyeceklerin başında işlenmiş etler(salam, sosis, sucuk vb.) gelir. Ayrıca tatlı, yüksek şekerli meyveler, tuzlu kuruyemişler, şekerli meyve suları, gazlı içecekler ve hamur işi besinleri tüketmemelisiniz. Fakat az miktarda kırmızı et ( ayda bir), yumurta, tavuk gibi besinleri tüketebilirsiniz.

 

1 Haftalık Örnek Akdeniz Diyet Listesi

  1. Gün

-   Kahvaltı : Yulaf ve yoğurt

-   Öğle : Tam buğday ekmeğinden sebzeli sandviç

-   Akşam : Zeytinyağlı bol yeşillikli salata ve bir adet meyve

  1. Gün

-   Kahvaltı : Kuru meyveli yulaf

-   Öğle : Tuna salata

-   Akşam : Beyaz peynirli, domatesli salata

  1. Gün

-   Kahvaltı : Omlet ( soğanlı domatesli olabilir)

-   Öğle : Tam buğday ekmeğine sebzeli ve peynirli sandviç

-   Akşam : Akdeniz lazanyası

  1. Gün

-   Kahvaltı : Meyveli yoğurt ve kuruyemiş

-   Öğle : Akdeniz lazanyası (çilekli kuruyemişli olabilir)

-   Akşam : Izgara somon, kahverengi pirinç pilavı yanında sebze

  1. Gün

-   Kahvaltı : Zeytinyağında kızartılmış yumurta, sebze

-   Öğle : Yulaflı yoğurt ( meyve eklenebilir)

-   Kuzu eti (ızgara), salata ve fırında patates

  1. Gün

-   Kahvaltı : Yulaf (kuru üzümlü), elma ve kuruyemiş

-   Öğle : Tam buğday ekmeğine sandviç (sebzeli)

-   Akşam : Peynirli, sebzeli ve zeytinli pizza (tam buğday unundan yapılmış)

  1. Gün

-   Kahvaltı : Omlet (zeytinli ve sebzeli)

-   Öğle : Yulaflı yoğurt ve kuruyemiş

-   Akşam : Izgara tavuk ve fırında patates