Zeytinyağının Sağlığa 10 Olumlu Etkisi

Zeytinyağı hem yemeklere kattığı lezzetle hem de sağlığa olan olumlu etkileri nedeniyle sık sık tüketiliyor. Geçtiğimiz yıllarda yapılan bazı bilimsel çalışmalar zeytinyağının sağlığa olumlu katkıda bulunma özelliklerini doğrulamış ve zeytinyağı tüketiminin damar sertleşmesinin, diğer adıyla aterosklerozun, önlenmesi üzerinde olumlu bir etkisi olduğunu ve böylece kardiyovasküler hastalıklara karşı koruma sağladığını doğrulamıştır. Ancak zeytinyağı sadece kardiyovasküler sisteme fayda sağlamakla kalmaz, vücutta farklı organlarda ve sistemlerde de pek çok fayda sağlar.

Zeytinyağının Sağlığa Faydaları

- Kolesterol

Kardiyovasküler hastalıkları önler: Sızma zeytinyağında bulunan yağ asitleri, özellikle oleik asit, LDL kolesterol (kötü kolesterol) seviyelerini düşürmeye yardımcı olurken, HDL kolesterolü veya diğer adıyla iyi kolesterolü de artırır.

- Tansiyon

Zeytinyağı tansiyonu olumlu bir şekilde etkiler. Kan dolaşımını iyileştirir ve kan basıncını düşürür.

- Mide

Sindirim fonksiyonunu destekler ve mide asidi salgılanmasını azaltır, mide-bağırsak hastalıklarına 

karşı koruma sağlar.

- Bağırsaklar

Hafif bir müshil etkisi ile kabızlığa karşı savaşmaya yardımcı olur ve besin maddelerinin bağırsaktan emilimini iyileştirir.

- Şeker Hastalığı

Tip II diabetes mellituslu hastalarda komplikasyon gelişme şansını azaltır. Yüksek doymuş yağ tüketimi fazla kiloya ve obeziteye yol açar. Kilo ve obezite ise şeker hastalığının gelişmesi için zemin hazırlar ve hastalığın ilerlemesi için de risk faktörü oluşturur. Diyabeti önlemek adına tekli doymamış yağ asitleri, özellikle zeytinyağında bulunan oleik asit tüketimi önerilir.

- İskelet Sistemi

Kemiklerin doğru ve yeterli miktarda mineral depolamasına ve kemik gelişimine katkıda bulunur. Bu nedenle zeytinyağının; yaşlanma sırasında ortaya çıkan ve osteoporoz gibi hastalıklara yol açabilen kalsiyum kaybını yavaşlatmak ya da sınırlamak için gerek çocuklukta ve büyüme çağında, gerekse yetişkinlikte beslenme programında yer alması oldukça önemlidir.

- Antioksidan

E vitamini gibi yüksek fenolik antioksidan içeriği nedeniyle hücresel oksidatif strese karşı koruyucu bir rol oynar.

- Kanser ve Uzun Ömür

Kardiyovasküler hastalıklar ve kanserden kaynaklanan ölümleri azaltarak uzun ömürlülüğü artırır. Çeşitli bilimsel çalışmalarda elde edilen sonuçlar, genellikle zeytinyağının diğer ülkelere göre daha çok tüketildiği ülkelerde, çeşitli kanser türlerinin daha düşük görülme sıklığını ortaya koymuştur.

- Artrit

Zeytinyağı romatoid artritten dolayı meydana gelen eklem ağrısını ve şişmeyi azaltmaya yardımcı olabilir. Romatoid artrit, eklemlerin deforme olmasına ve ağrı yapmasına neden olan bir hastalıktır. Hastalığın sebepleri bilinmiyor fakat, antikorların yanlışlıkla sağlıklı hücrelere saldırdığı zayıf bir bağışıklık sisteminden kaynaklandığına inanılmaktadır. Çalışmalar, sızma yağın bu rahatsızlığı yaşayan kişilerde iltihabı ve oksidatif stresi azalttığını göstermektedir.

- Bilişsel İşlevler

Polifenollerin yeni sinir hücrelerinin oluşumunu teşvik ettiği yapılan araştırmalarla ortaya çıkmıştır. Zeytinyağı, diğer birçok besin maddesinin yanı sıra polifenol de içerir. Aynı şekilde, daha fazla doymamış yağ tüketen insanlar daha iyi bir hafızaya sahiptir. Yağlar ayrıca hücre zarlarının ve beyin dokusunun oluşumunu destekler.